Bootstrap -rahoitus eli Bootstrapping

Rahoita toimintaasi bootstrap -rahoituksella

Bootstrapping on menetelmä, jossa yrittäjä yrittää rakentaa yrityksensä omin avuin: omalla rahalla ja yrityksen omalla tuotolla. Bootstrapping voi olla kannattavampaa kuin pääomarahoituksen käyttäminen, koska yrittäjä pystyy pitämään yrityksen kokonaan hallinnassaan. Bootstrapping pakottaa myös yrityksen/yrittäjän keskittymään kannattavan liiketoiminnan luomiseen.

Bootstrap -rahoituksen käytöstä on paljon esimerkkejä, mutta ennen kaikkea sinun täytyy sekä pitää kulut kurissa että pitää kassavirrat hallussasi lähettämällä laskut niin pian kuin mahdollista, jotta voisit saada rahat tilillesi mahdollisimman nopeasti.

Bootstrapping-esimerkkejä

  • Hanki vain sellaisia tuotteita ja palveluja, jotka auttavat yritystäsi saavuttamaan tavoitteensa.
  • Tarkista, olisiko leasing parempi vaihtoehto kuin ostaminen.
  • Osta tavarat mieluummin käytettyinä kuin uusina.
  • Vältä turhia kustannuksia kuten ylimääräistä toimistotilaa tai huonekaluja.
  • Tee ennemmin itse kuin rekrytoi uutta työvoimaa.
  • Jos sinun täytyy rekrytoida, niin rekrytoi yrittäjähenkisiä työntekijöitä.

Käytä mahdollisimman vähän rahaa

Ennen kaikkea bootstrap -rahoitus vaatii, että käytät mahdollisimman vähän rahaa. Sinun täytyy kysyä itseltäsi, mitä yrityksesi oikeasti tarvitsee. Tarvitsetko oikeasti kymmenen työntekijää vai pärjäisitkö vähemmällä? Kannattaako sinun oikeasti maksaa mainonnasta ja palkata PR-toimisto avuksesi vai voisitko muilla keinoin saada huomiota tuotteillesi?

Käytä aikasi oikein

Älä tuhlaa liikaa aikaa toimitilojen, kalusteiden, tietokoneiden, käyntikorttien tai toimistotarvikkeiden hankkimiseen. Käytä sen sijaan aikasi tuotekehittelyyn, myyntiin ja markkinointiin. Mutta myös näihin asioihin voi käyttää liikaa aikaa. Kysy itseltäsi, tarvitsetko oikeasti kuusi kuukautta aikaa vai saisitko jotain valmiiksi jo kahdessa. Ajattele asiaa näin: mitä jättäisit pois, jos sinun pitäisi käynnistää toimintasi kahdessa viikossa? Kysymys pakottaa sinut keskittymään olennaiseen. Huomaat helposti, että moni yksityiskohta on aivan turha. Siirrä sivuun kaikki, mitä et tarvitse tuotteiden lanseeraamiseen, ja keskity tekemään yksi asia kerrallaan jakunnolla.

Tienaa enemmän nopeammin

Kiinnitä huomiota voittoon heti alussa. Lanseeraa tuotteesi heti, kun pystyt veloittamaan siitä, ja huolehdi vasta sen jälkeen tuotekehittelyn jatkosta. Näin toimimalla pystyt itse rahoittamaan toimintasi.

Toinen tapa tienata enemmän on myydä tuotteet suoraan käyttäjille ilman välikäsiä. Tällöin voittomarginaalisi on suurempi.

Pysy elossa

Bootstrap -rahoitus pakottaa yrittäjän ajattelemaan toimintansa todella lyhyelle aikavälille. Yrittäjän pitää ennakoida liiketoimintaansa: hänen pitää tietää, milloin rahaa on tulossa ja menossa, jotta hän voisi välttää ikäviä yllätyksiä ja ns. pysyä elossa. Muista, että ennakointi on suunnittelua ja suunnittelu, tehdään se miten hyvin tahansa, sisältää epävarmuuselementtejä. Tästä syystä myös bootstrap -rahoituksen käytössä on syytä seurata yrityksen tilauskantaa ja myyntiä ja tarvittaessa reagoida kustannuspuolella nopeasti.

On olemassa kaksi eri ennakointitapaa, joista toinen perustuu markkinoiden kokoon ja toinen yrityksen resursseihin.

Markkinoiden kokoon perustuva ennakointi

Tämä ennakointitapa laskee ensin markkinoiden suuruuden ja olettaa, että yritys saa jonkin tietyn prosentin markkinoista ensimmäisen vuoden aikana. Esimerkiksi: Suomessa on 5,35 miljoonaa ihmistä, joista kaksi prosenttia on potentiaalisia asiakkaita. Heistä 10 % tulee yrityksen asiakkaaksi ensimmäisen vuoden aikana. Jokainen asiakas tuottaa 100 € myyntiä yritykselle. 5 350 000 * 2 % * 10 % * 100 € = 1 070 000 € myyntiä ensimmäisen vuoden aikana.

Yrityksen resursseihin perustuva ennakointi.

Tämä ennakointitapa perustuu yrityksen resursseihin. Esimerkiksi: Jokainen työntekijä pystyy tekemään kymmenen onnistunutta puhelinsoittoa päivässä. Vuodessa on 240 työpäivää. Kuusi prosenttia onnistuneista soitoista johtaa yhteen uuteen asiakkaaseen. Jokainen asiakas tuottaa 100 € myyntiä yritykselle. Yritys voi palkata neljä työntekijää. Kymmenen puhelua päivässä * 240 työpäivää/vuosi * 6% (onnistumisprosentti) * 100 € myyntiä * 4 myyjää = 57 600 € myyntiä ensimmäisen vuoden aikana.

Markkinan kokoon perustuva ennakointi johtaa melkein aina pettymykseen. Bootstrap -rahoitus edellyttää yrityksen resursseihin perustuvaa ennakointia.

Kassavirran hallinta

Yritykselläsi tulee aina olla rahaa tilillään, jotta se voisi maksaa kulunsa. Kassavirtaa on hyvä ennakoida viikkotasolla. Parhaiten ennakointi onnistuu korkeintaan kolmenkuukauden päähän tulevaisuuteen. Kassavirtaa voi tehostaa esimerkiksi olemalla myymättä pitkiä projekteja, joista yritys ei saisi liikevaihtoa pitkään aikaan (vaihtoehtona osamaksu).

Voiko kuka tahansa onnistua bootstrap -rahoituksella?

Bootstrap -rahoitus toimii hyvin firmoissa, joissa perustajalla on itsellään vahva osaaminen eli hän pystyy itse luomaan tuotteen, joka voidaan myydä markkinoilla ilman tutkimus- ja kehitysinvestointeja ja markkinointikuluja. Kaikenkokoisia yrityksiä on luotu bootstrap -rahoituksella. Muun muassa Ingvar Kampradin Ikea oli alussa Bootstrap yritys.

Kannattaako bootstrap -rahoitusta jatkaa ikuisesti?

Aina kannattaa säästää rahaa ja tehdä asiat kunnolla. Mutta kun yrityksesi kasvaa ja kassavirtasi näyttää hyvältä, kaikkea ei kannata tehdä itse. Aikasi ei yksinkertaisesti tule riittämään, ja asiakkaasi kärsii siitä. Silloin sinun pitää hakea apua muilta. Monet yritykset, jotka ovat kasvaneet bootstrap -rahoituksella, hakevat apua aivan liian myöhään. Esimerkiksi kirjanpito vuoden vanhoista tapahtumista voi olla väärin tai jopa täysin tekemättä. Tällöin olisi kannattanut hakea apua aikaisemmin.

Yhteenveto

Kun rakennat kannattavaa yritystä bootstrap -rahoituksella, muista nämä asiat:

  • Pidä kulut kurissa käyttämällä mahdollisimman vähän rahaa tekemällä mahdollisimman paljon itse.
  • Pidä kassavirrat hallussasi lähettämällä laskut mahdollisimman pian ja saamalla rahat tilille mahdollisimman nopeasti.
  • Ennakoi kassavirtasi jatkuvasti.

Ole kärsivällinen ja keskity, sillä liiketoiminnan rakentaminen vie aikaa, mutta muista, että kaikki on mahdollista. Bootstrap -rahoituksen avulla uusia kannattavia yrityksiä luodaan jatkuvasti. Kenties sinunkin yrityksesi tulee olemaan yksi niistä?